Účty, co se platí samy? S námi to je hračka!
Platíte každý měsíc za telefon, plyn, elektřinu, internet nebo streamovací služby? S pravidelnými platbami můžete placení pustit z hlavy.
Nová směrnice PSD2 vstoupila v platnost dne 13. 1. 2018 a kromě nových pravidel na ochranu a bezpečnost klienta definuje pravidla pro vstup poskytovatelů platebních služeb na trh a představuje alternativní služby, které budou moci klienti využívat. Nové služby klientům umožní inovativní formy placení. Případně poskytnou přehled informací o jejich platebních účtech, které jsou vedeny ve vícero bankách, na jednom místě, například v jedné aplikaci.
Klienti budou moci využívat některé alternativní služby v souvislosti se svým platebním účtem vedeným v bance. Pokud má klient více účtů v různých bankách, prostřednictvím třetí strany si bude moci prohlížet všechny svoje účty na jednom místě. V případě potřeby má možnost iniciovat převod z kteréhokoli z těchto účtů. Klient vždy musí poskytnout souhlas třetí straně na to, aby mu mohly být poskytnuty nové služby.
Třetí stranou může být společnost nebo banka, která má udělenou licenci od České národní banky nebo od jiné oficiální autority v rámci zemí EU.
Nové třetí strany mohou žádat o udělení licence od dne účinnosti směrnice PSD2, a to od 13. 1. 2018. Všechny banky v ČR již mají licenci automaticky udělenou.
V závislosti na přidělené licenci se v praxi setkáme s 3 typy nových poskytovatelů platebních služeb: AISP, PISP a CISP.
1. AISP - Account Information Service Provider (Poskytovatel služby informování o platebním účtu)
Na základě souhlasu klienta poskytuje třetí strana informace o platebním účtu a transakcích, které jsou vykonané na účte klienta v bance. Například pokud má klient vedené účty ve vícero bankách, prostřednictvím třetí strany může vidět historii transakcí, případně i zůstatky na všech těchto účtech současně na jednom místě.
2. PISP - Payment Initiation Service Provider (poskytovatel služby nepřímého dání platebního příkazu)
Na základě souhlasu klienta iniciuje třetí strana platební příkaz z platebního účtu klienta vedeného v bance. Například při nákupu v e-shopu si klient zvolí, že nezaplatí kartou, ale využije alternativní způsob úhrady za zboží iniciováním platby přímo z účtu. Platební příkaz mu tak předvyplní třetí strana (zadá údaje o příjemci platby, sumu, platební symboly nebo popis platby), klient takovýto příkaz zkontroluje a svůj souhlas vyjádří potvrzením transakce.
3. CISP - Card-based Payment Instrument Issuer (poskytovatel platebních služeb vydávající karetní platební prostředek)
Třetí strana může vydat platební prostředek, který bude provázaný k platebnímu účtu v bance. Při používaní této karty si třetí strana bude moct ověřit zdali má klient na účtu v bance dostatek prostředků k zrealizování transakce touto kartou. mBank odpoví na požadavek třetí strany pouze zdali klient má na účtu dostatek prostředků k vvykonání transakce odpovědí ANO / NE. Pokud má klient zájem o túto službu je potřeba aby mBank udelil Souhlas na potvrzení dostupnosti finančních prostředků.
Seznam licencovaných třetích stran v České republice je dostupný na webových stránkách České národní banky.
V současnosti mBank společně v rámci mezinárodní skupiny mBank připravuje komplexní řešení API (Application programming interface – Aplikace pro bezpečnou výměnu informací mezi bankou a třetími stranami). Banky všeobecně vynakládají velké úsilí na budování API jako základu pro „open banking“ (otevřené bankovnictví), společně se zvyšováním komfortu a bezpečnosti v oblasti platebních služeb pro uživatele.
mBank doporučuje svým klientům, aby byli mimořádně opatrní při používání svých bezpečnostních přihlašovacích prvků. Je důležité, si dostatečně v příslušných registrech ověřit, zdali má třetí strana potřebná povolení a licence na poskytování svých služeb a jakým způsobem nakládá s citlivými údaji.
V případe ak má klient zájem o využítí:
Souhlas „Potvrzení dostupnosti finančních prostředků bude možné udělit prostředníctvim žádosti dostupné v Internetovém bankovnictví mBank (Souhlas na potvrzení dostupnosti finančních prostředků) nebo přes mLinku.
Způsob a podmínky využívání nových služeb poskytované třetími stranami jsou definované vždy třetí stranou individuálně, v závislosti na poskytované službě.
1. Snížení odpovědnosti (ztráty) klienta při neautorizovaných transakcích ze 150,- EUR na 50 EUR, PSD2 zkracuje lhůty na řešení reklamací ve prospěch klienta. Více informací najdete ve VOP (pro fyzické osoby a pro podnikatele) a Reklamačním řádu.
2. Změna poplatkové instrukce v případě zahraničních plateb SWIFT. Poplatková instrukce SHA - tzv. „shared“ sdílené poplatky - se bude uplatňovat pro všechny zahraniční platby SWIFT, kdy se banka odesílatele a příjemce platby nachází v prostoru EHP (Evropského hospodářského prostoru).
Směrnice PSD2 byla přesunuta do národní legislativy zákonem č. 370/2017 o platebním styku Sb.
V případě jakýchkoli dalších otázek můžete psát na e-mailovou adresu: kontakt@mbank.cz