Injekční stříkačky zapíchané v sedadlech v metru nebo v kině, recyklované mléko, zpoplatnění Facebooku nebo pomeranče nakažené HIV. To je jen zlomek neuvěřitelných, ale „zaručeně pravdivých“ informací, které již mnoho let, pouze s drobnými obměnami, kolují internetem a možná i vám přistály v e-mailové schránce nebo se objevily na facebookové zdi. Tyto zprávy označujeme anglickým výrazem hoax, který lze přeložit jako žert, výmysl, poplašnou zprávu či mystifikaci.
Některé hoaxy mohou být relativně neškodné a spíše úsměvné, neboť chtějí pouze vyvolat zájem široké veřejnosti, případně si vystřelit z důvěřivých uživatelů internetu. V poslední době ale přibývá falešných zpráv, které šíří konspirační teorie týkající se vážných témat, například ekonomické či politické situace v jednotlivých zemích, a slouží k vyvolání paniky a strachu. Většina hoaxů přímo vybízí k tomu, aby je čtenáři přeposílali a sdíleli dále, čímž dochází k masovému šíření těchto zpráv.
Hoax se často šíří také ve formě nevyžádaných e-mailů neboli spamu. Spam není zpráva zaměřená na určitou skupinu lidí, jde o hromadné rozesílání textů, většinou reklamních, na stovky či tisíce různých adres. Adresa odesilatele je přitom většinou falešná. Spamerům jde velmi často o peníze, proto ve schránkách lidí pravidelně přistávají e-maily s prosbami o pomoc rodině zasažené přírodní katastrofou, o přispění do sbírky na děti v Africe a podobně. Vedle těchto poměrně snadno prohlédnutelných historek ale někteří zloději rozesílají také věrohodně vypadající faktury, jejichž prostřednictvím chtějí nejen vydělat, ale také poškodit váš počítač. Mnohdy jsou v těchto zprávách totiž ukryté viry, které se aktivují po otevření přílohy. Pokud vám proto podobně podezřelá zpráva přistane ve schránce, je nejlepší ji rovnou smazat.
Spamem nejsou – ačkoli jsou za něj občas považována – obchodní sdělení, k jejichž zasílání jste dali souhlas, například při nákupu v e-shopu. Od spamu se ale tyto zprávy liší v jednom významném bodu. Dle zákona 480/2004 Sb. byste totiž měli v těle každého obchodního sdělení najít odkaz s možností odhlášení odběru těchto e-mailů.