Podvodné maily a phishing
#NaBezpecnostiZalezi
![](/images/icons-stripes/bezpecnost-4x.png)
Jiří, 41 let: „Přišla mi esemeska, která se tvářila jako oficiální zpráva z finančního úřadu. A že prý mám nedoplatek, který se musí hned uhradit. Ve zprávě byl i odkaz na platbu, zato tam nebyly háčky a čárky, místo nich takové divné znaky, něco jako ¥, ♦ nebo ß. Nechtěl jsem mít žádné problémy, tak jsem to zaplatil. Pak mi přišla další zpráva, že mají můj účet, a jestli ho chci zpátky, tak musím zaplatit výkupné…“
Phishing je forma útoku, při kterém se podvodníci pokoušejí vylákat z vás peníze nebo citlivé údaje, jako jsou čísla karet, hesla a další přihlašovací údaje.
Komu by se nelíbilo snadné a rychlé zhodnocení peněz? Právě na to sázejí podvodníci, kteří vám můžou volat s neodolatelnou investiční příležitostí.
Jak takový podvod funguje?
Na internetu narazíte na reklamy, které propagují akcie známých společností, jako je třeba ČEZ, a využívají fotek známých osobností, aby nabídce dodaly důvěru. To je způsob, jak vás nalákat, abyste o nabídku projevili zájem a vyplnili své kontaktní údaje. Pak už vám zavolá podvodník, aby s vámi „investici" dokončil.
Nebo vám podvodníci zavolají sami a vydávají se za zaměstnance banky či investiční poradce. Slibují až neuvěřitelné výnosy v krátkém čase a chlubí se skvělými výsledky – které ovšem nejsou pravdivé.
Budou po vás chtít třeba:
TIP: V mBank si díky autorizaci mobilním telefonem v aplikaci můžete být jisti, že hovoříte s naším zaměstnancem.
Podvodníci se snaží využít vaší nepozornosti a vytvářejí weby, které připomínají stránky vaší banky. Ať už se k nim dostanete prostřednictvím poslaného odkazu, nebo přes vyhledávač (podvodné weby se mohou zobrazit mezi prvními, protože si na ně podvodníci platí reklamu), nikdy se na takovém webu k účtu nepřihlašujte. Jediná bezpečná cesta je do prohlížeče manuálně naťukat www.mbank.cz.
Pokud vám přijde podezřelá SMS s žádostí o platbu, kterou jste nikde nezadali, je to nejspíš podvod. Zpráva může obsahovat nekompatibilní znaky (např. ¥, ♦, ⊗ a podobně), může být napsána lámanou češtinou, nebo dokonce celá v cizím jazyce. Věnujte pozornost URL adrese obsažené ve zprávě.
Podvodníci dokážou napodobit jakékoliv telefonní číslo a volají vám jako důvěryhodná společnost nebo instituce.
Volá vám mBank? Ověříte si to v appce. Ve většině případů, kdy vám budeme volat, vám pošleme notifikaci, kterou si otevřete v appce mBank. Je to podobné jako ověřování plateb pomocí mKlíče. Zobrazí se vám informace o tom, se kterým zaměstnancem mBank právě hovoříte. Po potvrzení notifikace můžeme bezpečně pokračovat v hovoru.
Nejednejte pod nátlakem, raději zavěste a zavolejte nám na mLinku, kde si můžete informace ověřit.
Jsou tak rozšířené, že jsme jim věnovali vlastní sekci.
V dnešní době čím dál více lidí hledá řešení, jak rychle zhodnotit své úspory. Toho využívají podvodníci, kteří se mohou vydávat za finančního poradce a naslibují vám hory doly jen proto, aby se dostali k vašemu účtu.
1. Banka po vás nikdy nebude chtít, abyste se přihlásili přes zaslaný odkaz nebo odkaz ve vyhledávači.
2. Banka po vás nikdy nebude chtít převést peníze na záchranný účet.
3. Banka po vás nikdy nebude chtít sdělit citlivé údaje jako číslo karty, přihlašovací údaje, rodné číslo, číslo OP a další.
4. Bankéř vás nikdy nebude nutit nainstalovat cizí aplikaci.
5. Nikdy byste neměli přeposílat potvrzovací SMS kódy.
6. Nikdy byste neměli potvrzovat transakce, které jste neprovedli.
1. Co nejdříve kontaktujte mLinku na čísle 222 111 999 (Po-Pá: 8:00-20:00, víkendy a svátky 8:00-18:00), přes kterou vám poradíme a pomůžeme. Mimo pracovní dobu mLinky můžete využít možnost okamžitého blokování všech odcházejících transakcí (vč. inkas a trvalých příkazů) ze všech vašich účtů.
Zablokovat odcházející transakce
2. Dále doporučujeme preventivně dočasně zablokovat všechny platební karty.
3. Pro opětovné odblokování odchozích transakcí se opět obraťte na mLinku. Dočasné zablokování platebních karet můžete kdykoliv zrušit ve své mobilní appce nebo internetovém bankovnictví.