Po 20 dnech od spuštění mFestivalu je příhodný čas podívat se na aktuální stav. Pro zájemce o tvorbu dobrých reklam jsem dal dohromady pár námětů, které vám třeba pomohou udělat dobrý spot.
K dnešnímu dni je situace v soutěži následující: 55 návrhů na plakát, dvě videa a dva rádiové spoty. Je tedy jasné, kde je konkurence největší. Chtěli byste zkusit svůj talent v kategorii video, ale bojíte se, že bez drahého vybavení nemáte šanci? Ukážeme vám, že to není to nejpodstatnější.
Požadavky na techniku
Možná si říkáte, že dobrý spot se dnes neobejde bez pěkných pár hodin v After Effects nebo jakémkoli jiném postprodukčním software. Že sice digitální kamera je už celkem levná záležitost, ale pro pořádné točení je třeba něco lepšího, s HD rozlišením nebo tak.. není to pravda. Dokonce ani v nekonečném světě televizní produkce tomu tak nemusí nutně být. Vynikající stop-motion spot udělalo italské studio URBAN TEAM a zajímavé je, že k tomu potřebovali jen digitální foťák a Quick Time player. Vcelku nejde o děj, jen je zajímavé, co udělá několik set fotek, když je pustíte za sebou o trochu rychleji..
http://noquedanblogs.com/inspiracion/notte-sento-romance-mudo/
A ještě dva příklady - jeden ukazuje, že obrovský rozpočet a technické možnosti ještě neznamenají automaticky úspěch: následující reklama patří k těm nejdražším, ale vynaložené finance se nejspíš nevrátily: http://adsoftheworld.com/media/tv/toyota_killer_heat
Naopak v druhém případě lze odhadnout, že výslednice "náklady vs. zisk" dopadla docela jinak: http://adsoftheworld.com/media/tv/rodenstock_snout_beetle
Vtip
Většina odborníků na slovo vzatých se shoduje, že reklama by měla mít vtip. A fakt je, že já bych se pod to klidně podepsal. Samozřejmě, že těch reklam, které se snaží být vtipné, je stále víc a víc, nicméně to na faktu, že reklama by měla být zábavná, nic nemění. K tomu potřebujete snad opravdu jen smysl pro humor a třeba dovednost se dívat na věci trochu jinak... Příkladů je naštěstí mnoho, vybral jsem následující http://www.youtube.com/watch?v=Movkdy6jvtU
Nápad zcela bez efektů
Dost pravděpodobně neuděláte skvělou práci, pokud nemáte dobrý nápad. Tak to je. Ale když máte opravdu dobrý nápad, pak věřte, že nic moc dalšího nepotřebujete. Následující ukázka je především o nápadu. Je natočena velmi obyčejnou kamerou, bez pojezdů a stativů, tedy z ruky. Není v ní jediný postprodukční prvek a střih jednoduše navazuje jeden záběr za druhým. Přesto je to čisté a úplné.
http://adsoftheworld.com/media/tv/visa_australia_evolution
Nebo samozřejmě, můžete udělat reklamu, která má naopak efektů.. docela dost :-) http://www.youtube.com/watch?v=R1NnyE6DDnQ
Lev z Cannes nakonec
Na závěr bych se s vámi velmi rád podělil o můj nejoblíbenější spot, který mimo jiné vyhrál v Cannes Zlatého Lva. Reklama spojuje jak vtip, schopnost se dívat na věci jinak, jednoduché řemeslné zpracování s obyčejnou kamerou, bez přídavných efektů a především originalitu. To je možná i to, co je důležité ze všeho nejvíce a co přeji všem, kdo se zapojí do mFestivalu.
http://www.youtube.com/watch?v=2mTLO2F_ERY
Jan Horák / mBank marketing manager jan.horak -zavináč- cz.mbank.eu |