Nejen ve firmách je placení faktur samozřejmostí – velká část domácností pravidelně dostává faktury například za energie, internet nebo telefonní služby. Při jejich placení je však nutné dávat si pozor na podvodníky, zvláště pokud jste e-mailem či poštou dostali upomínku k jejich zaplacení. Na první pohled se faktura i průvodní e-mail či dopis mohou zdát v pořádku a obsahovat všechny podstatné údaje jako jsou částka, popis, logo a název firmy. Jediný a velmi důležitý rozdíl bude „jen“ číslo účtu. Vyvarujte se drahých chyb a důkladně si zkontrolujte, na jaký účet peníze posíláte.
Jak tyto podvody fungují?
1. Na e-mail nebo do poštovní schránky vám přijde oznámení o pozdní platbě.
2. Na první pohled se zdá, že je vše v pořádku: formát zprávy, zápatí, popis platby, dokonce i logo. Jediné, čím se faktura liší, je číslo účtu.
3. Oběť podvodu pošle peníze na falešný účet.
Jak se před podvody chránit
Před tím, než zaplatíte fakturu, která vám přišla e-mailem, zvažte vždy tyto kroky.
1. Pokud je to možné, využívejte mobilní aplikace dodavatelů služeb, abyste si mohli stav fakturace ověřit, případně přes ně fakturu rovnou zaplatit.
2. Pečlivě zkontrolujte e-mailovou adresu odesílatele, ale myslete na to, že i tento údaj lze zfalšovat – stejně jako informace o odesílateli na klasickém dopise.
3. Znovu zkontrolujte číslo bankovního účtu, na který provádíte bankovní převod. U QR kódu si tento údaj před odesláním platby zkontrolujte také.
4. Pokud vám cokoliv přijde podezřelé, platbu neprovádějte a neposkytujte odesílateli žádné osobní údaje.
Více praktických rad a tipů, jak se můžete jednoduše chránit na internetu, najdete na našem webu v sekci Bezpečnost.
#NaBezpecnostiZalezi