S podvodnými zprávami či e-maily se většina lidí už někdy setkala, a proto s nimi má zkušenosti. Co když vám ale zavolá vaše banka nebo známá společnost, které už dlouhé roky důvěřujete, a chce od vás vaše přihlašovací údaje? Zbystříte, nebo důvěřivě spolupracujete? Dejte si pozor, abyste se nestali obětí vishingu!
Co je vishing?
Termín vishing vznikl spojením anglických slov voice a phising. Označuje podvodné telefonáty, pomocí nichž pachatelé získávají citlivé informace od svých obětí.
Pozor: Phising je obdobná podvodná technika, kdy útočník získává citlivé informace prostřednictvím internetu. Přečtěte si více o tom, jak se phisingu bránit.
Jak vypadá vishing v praxi?
Představte si, že vám zavolá seriózně znějící zástupce velké mezinárodní firmy, jejíž služby nebo výrobky běžně používáte. Dotyčný se bude snažit vzbudit dojem, že vám telefonuje ve vašem vlastním zájmu. Vishingový telefonát může vypadat například takto: „Stala se taková menší nepříjemnost, a jelikož jste náš dlouholetý zákazník a využíváte naše služby, tak jsme se rozhodli vás kontaktovat, protože váš běžný účet a peníze na něm jsou v ohrožení… Nemusíte se ale bát, vše s vámi vyřešíme po telefonu.“
Následně podvodník po telefonu může:
- požadovat sdělení vašich přihlašovacích údajů,
- nabádat vás k instalaci různých aplikací do počítače či telefonu,
- požadovat, abyste mu zaslali fotografii občanky.
- přemlouvat, abyste své peníze převedli nebo vložili přes kryptovkladomat na „záchranný“ účet banky.
Trik se známým telefonním číslem
Moderní technologie jdou kupředu a podvodníci jich umí náležitě využít. Dokážou totiž upravit své telefonní číslo tak, že příjemce hovoru na displeji skutečně vidí číslo své banky či dokonce policie nebo jiné důvěryhodné instituce.
Jak se vishingu bránit?
Jedinou obranou proti podvodným telefonátům je selský rozum a ostražitost. Na cizího člověka, který vám telefonuje, nahlížejte stejně, jako by vás oslovil venku na ulici. To, že se zaštiťuje jménem velké a známé společnosti, ještě neznamená, že v ní skutečně pracuje. Abyste se vyhnuli maléru, držte se následujících zásad:
1. Citlivé údaje nikomu nesdělujte!
Žádná banka po vás nikdy nebude požadovat sdělení hesla do internetového bankovnictví, nadiktování údajů z vaší platební karty, přeposlání potvrzovacího SMS kódu či snad převod peněz na jiný účet.
2. Buďte nedůvěřiví
Fakt, že volající zná některé vaše osobní údaje, z něj nečiní důvěryhodnou osobu. V době internetu si je mohl snadno dohledat.
3. Telefonát ověřte
Zní vám volající podezřele? Pak raději zavěste a banku kontaktujte sami napřímo. U našich pracovníků na mLince rychle zjistíte, zda je s vašimi účty všechno v pořádku.
Jak mít stoprocentní jistotu?
Všech pochybností se zbavíte díky nové funkci v naší mobilní aplikaci, díky který ověříte, jestli mluvíte se zaměstnancem mBank. Jak to funguje?
- Během telefonátu vám pošleme notifikaci, kterou potvrdíte v appce mBank (výjimky, kdy notifikaci nelze odeslat, jsou uvedeny v odkaze)
- Zobrazí se vám informace o tom, se kterým zaměstnancem mBank právě hovoříte
- Po potvrzení notifikace máte jistotu, že mluvíte s pracovníkem banky
Způsobů, jak se vás podvodníci budou pokoušet dostat, je nespočet. Podívejte se na krátké video, kde rozebíráme alespoň ty nejčastější.
V případě jakéhokoliv podezření na podvodný telefonát, volejte ihned na číslo (+420) 222 111 999 a postupujte podle instrukcí operátora.
tým mBank