Dnes, tedy s předstihem měsíc a den, bychom vás chtěli upozornit na změny v Sazebníku bankovních poplatků (jak pro individuální, tak podnikatelské účty). Předpokládáme, že se velké většiny z vás nedotknou a ostatní by měly motivovat, aby ve výsledku platili méně. Zároveň doporučujeme spočítat si, kolik jste dosud na poplatcích v mBank zaplatili a zda se u vás popisované změny projeví.
V nedávné době jste se mohli v médiích setkat s různými srovnáními – Kolik zaplatí průměrný spotřebitel za svůj bankovní účet na poplatcích. V naprosté většině z nich vycházíme jako nejvýhodnější – ale velmi jasně je na nich vidět, jak důležité je již vstupní zadání parametrů. Pokud váš „průměrný“ Klient vybere 10x měsíčně z „vlastního“ bankomatu, pak vychází nejlépe takové balíčky, které poskytují třeba právě všechny výběry z vlastního bankomatu zdarma. Otázkou pak je: je toto průměrný Klient nebo marketingový trik, jak vyhrát v průzkumu? Protože většina z nás (z vás) se snaží chovat spořivě, vybírá 90% našich Klientů třikrát a méně měsíčně.
Vím, že níže popsané změny nebudou přijaty s nadšením, ale na druhou stranu jsme se snažili, aby zasáhly jen malou část z vás – a aby ve výsledku všichni platili méně. Protimluv? Myslím, že ne - pojďme se na to podívat podrobně. Nové sazebníky najdete na stránce Nový sazebník a Nový sazebník pro podnikatele (změněné položky jsou tučně, aby bylo vidět, co se změnilo, kurzívou jsou pak označeny textové úpravy, které se nedotýkaly cen).
Jedinou zásadní změnou je poplatek za čtvrtý a další výběru z mKONTA (totéž platí také pro výběry z eMAXu a mPůjčky kartou), který je nově 35 Kč. Jde sice opticky o velkou změnu, nicméně oněch 19 Kč nepokrývalo náklady, které jsou pro banku s výběrem spojené a ve finále tak tratila jak banka, tak Klienti (protože za 4. a další výběr stejně platili). Analyzovali jsme vaše chování a je vidět, že velká většina z vás se snaží vyhnout jakýmkoliv poplatkům a v ideálním případě je držet skutečně na nule – a proto racionalizujete svoje chování a vybíráte méně než čtyřikrát. Pokud byl ovšem člověk zvyklý na velmi levné výběry (i když většinou jen ve „svých“ bankomatech, před kterými se pak tvořily fronty, i když sousední „cizí“ bankomat byl vždy beze zájmu obcházen), zbytečně pak platil více za ony dodatečné výběry, které již nejsou zdarma. Protože se jedná o skutečně citlivou věc, rozešleme příští týden také e-mail všem Klientům, kteří v červnu či červenci měli 4 a více výběrů. V něm chceme tyto Klienty upozornit na to, že pokud budou maličko lépe plánovat, nejenže se jich zvýšení poplatku nedotkne, ale ve finále ušetří, protože tento poplatek nezaplatí vůbec.
Součástí této „osvěty“ bude např. také informace o službě CashBack – jde o výběr hotovosti zároveň s placením nákupu kartou. CashBack u nás stále ještě není příliš rozšířený – ale pro výběr menších částek (většinou řádově stokoruny) je to ideální varianta. Využívat jej lze např. v řetězcích Globus nebo Interspar (pozor: Albert CashBack není standardní Visa CashBack a ČSOB jako jeho poskytovatel ho neumožňuje využívat pro karty jiných bank) a je to zdarma – takže ideální řešení pro ty, kdo potřebují vybírat častěji než 3x měsíčně. Další možností (naopak pro výběr skutečně velkých částek) je Cash Advance – o této službě řada lidí neví, a přitom je to nejrozumnější způsob pro výběr velkých sum – z karty, na pobočce banky (jediným omezením je fakt, že některé pobočky např. KB či ČS to umožňují pouze pro embosované karty - tedy nové delfíny vydávané od ledna letošního roku). I zde dochází ke zdražení na 35 Kč, nicméně ve srovnání se jedná o řádově nižší poplatek než za tuto službu zaplatíte u konkurence.
Další změny jsou pak u papírových výpisů a potvrzení (papírové výpisy u nás používá méně než 1% Klientů), kde jsme pouze vycházeli z nutnosti pokrýt náklady. Totéž pak platí o mLince. Z celkového počtu hovorů je jen cca 10% provádění aktivních operací, a ještě méně procent hovorů vede k provedení zpoplatněných operací. Chápu, že zejména opticky změna u mLinkových operací (z 12 na 20 Kč) nevypadá pěkně, protože i když jde vlastně o jeden poplatek, v sazebníku je na spoustě řádků – ale jedná se o alternativní, záložní kanál a říkáme tím: pokud to jde, používejte Internetové bankovnictví. Je to výhodnější pro vás i pro nás.
Nechtěl jsem, aby se v komentářích objevovaly útoky, že se snažíme si na něco hrát nebo něco „na oko“ kompenzovat. Nicméně je zde ještě jedna podstatná změna: nové položky, které se týkají pojištění karet. Platnost je od 1. září, i když to není termín počátku prodeje, budeme se snažit, aby se tak stalo co nejdříve. Více o pojištění ke kartám se dozvíte včas před spuštěním ve speciálním příspěvku, ale aspoň několik základních fakt: Bezpečná karta vás za 19 Kč měsíčně ochrání zejména pro případ zneužití karty před jejím zablokováním, ale má celou řadu dalších výhod (platí i pro doklady, klíče a podobně). V kombinaci se stávajícími Obchodními podmínkami jste pak krytí proti ztrátám ne do 10 tisíc nebo 20 tisíc – ale plně, bez limitu (samozřejmě, pokud jste si nenapsali PIN na kartu). Dále je zde pak cestovní pojištění (po kterém mnozí z vás volali): pro debetní karty a „černou“ kreditku jde o Family Classic za 60 Kč měsíčně a pro zlatou kreditku pojištění Family Gold za 75 Kč měsíčně. Pojištění platí vždy nejen pro vás, ale pro celou rodinu a věřím, že cena za něj patří k nejlepším na trhu.
Tyto dnes prezentované změny budou následovat ale i změny příjemnější: brzy dojde na úpravy obchodních podmínek, kde chceme vyjít vstříc např. volání po více šablonách na eMAXu a také chystáme projekty, které by vás měly přesvědčit o tom, že platit kartou je nejen bezpečné, ale i výhodné. Jakou budou mít formu? Nechte se překvapit, ale určitě plánujeme výhody neomezovat jen na kreditní karty, ale budou se týkat i debetních – čili normálních „delfínů“.
V souvislosti se službami Cash Advance a Cashback jsme se rozhodli vytvořit "stálé" téma na mFóru, kde budete moci popsat své zkušenosti - protože obě služby nejsou zatím masově využívané, může se stát, že narazíte na nějaké komplikace (jako je nezaškolená obsluha) - budeme se snažit pomáhat vám a působit i na vnější subjekty, aby se situace zlepšovala.
Aktualizace (4. srpna): Seznam míst, na kterých lze využít Cashback - poskytovatel Česká spořitelna - Komerční banka (PDF).
Adam Zbiejczuk / mBank 1. bankovní bloger v ČR adam.zbiejczuk -zavináč- cz.mbank.eu |