Máme pro vás záznam včerejšího chatu s naším generálním ředitelem Romanem Truhlářem. V blogu naleznete všechny otázky a odpovědi z našeho Facebooku, Google Plus a mFóra. |
George Matas: Jaká je budoucnost peněz, blíží doba kdy ta velká bublina vytváření dluhu a tisknutí peněz skončí a co se stane s bankama,zajímá mě co si o tom myslí Generální řiditel Roman Truhlář. Předem děkuji za odpověď
Roman Truhlář: Naštěstí tisknutí peněž tedy přefinancovávání státních dluhů novými dluhy se týká jen některých, i když těch nejrozvinutějších zemí. Je důležité si uvědomit, že některé národy mají mnohem větší příklon k úsporám než třeba lidi v USA nebo tady ve střední a východní Evropě. A právě proto, že úspory například Japonců, Číňanů nebo lidí, kteří ukládají u švýcarských bank nakonec posilují národní ekonomiky, ale i banky v těchto zemích, myslím, že se dočkáme zajímavých majetkových změn ve světovém bankovním sektrou. Takže myslím, že například čínská expanze do Evropy neskončí Volvem:-)
Jana Kubalova: Ja by som rada vedieť, kedy sa mBank rozhodne "zmedzinárodniť" sa. Sťahujem sa do Španielska, ale účet v mBank si nechávam. Problém bude len posielať si platby zo zahraničia na môj mBankový účet. Kedy bude mBank toto riešiť? Nie je to dôležitá súčasť každej banky, byť naporúdzi svojim klientom kdekoľvek sú?
Roman Truhlář: mBank se postupně stává mezinárodní bankou. Vznikla v roce 2000 v Polsku. V roce 2007 se naštěstí pro vás zákazníky i nás lidi v mBank rozhodla expandovat na Slovensko a do Česka. V tuto chvíli se s úspěchem snažíme stát se významnou bankou v těchto dvou pro mBank nových zemích. Situace v zemích jižní Evropy ale v tuto chvíli neláká asi žádnou banku, ani mBank. Takže ve Španělsku vám nemůžeme posloužit.
Oldřich Novák: mBank má dnes nejnižší úročení spočícího účtu na trhu. Zajímalo by mě, co je důvodem změny strategie (při vstupu na trh měla mBank naopak nejvyšší úročení) a zda lze očekávat nějaké změny do budoucna? Já osobně jsem už své úspory převedl do Airbank.
Roman Truhlář: Máte pravdu. Skutečně došlo ke změně strategie v přístupu ke spořicím účtům. Po našem vstupu na trh hypoték jsme se rozhodli bojovat s konkurencí nejnižšími cenami v Česku. A pokud chceme nabízet nejlevnější hypotéky, musíme mít mnohem levnější vklady. Naši zákazníci, a nejen ti dnešní hypoteční, to oceňují. I oni vědí, že v životě je vždycky něco za něco.
Google Plus
Michal Hruban: Plánuje se +mBank.cz aktivně zapojit do rozšiřování míst se službou Cash Back — poměrně efektivní způsob výběru hotovosti u banky, která nemá vlastní bankomaty.
Budou se implementovat moderní technologie jako je bezkontaktní platba mobilem přes NFC čip?
Roman Truhlář: Na Cash Backu nám maximálně záleží, protože umožňuje našim zákazníkům vyhnout se bankomatům obloukem. Spolupracujeme s karetními společnostmi jako je Visa, aby co nejvíce tlačily na banky, které do obchodů poskytují službu přijímaní karet, aby Cash Back byl standardní a v každém obchodě dostupnou službou.
Michal Pilař: Plánuje mBank zavést nějaký lepší způsob komunikace s klientem v případě problémů, než je současný systém reklamací? Ten je žalostný především proto, že nelze problém řešit s jedním člověkem na straně banky (který by udržoval kontext problému, abych nevysvětloval všechno stále marně dokolečka) a že reakce na maily jsou v řádu až týdnů
Roman Truhlář: K reklamacím: opravdu máme řadu reklamací na reklamace:) Mám dojem, že se s tímto fenoménem při založení mBank nějak nepočítalo. Fakt ale je, že jediný člověk, který by vlastně znal celou historii každé reklamace je pro nás science fiction. Taková služba by vyžadovala obrovskou investici do IT systémů, který by byl provázaný na všechny bankovní systémy, ve kterých se může vyskytnout chyba, se zpětnou vazbu o statusu. To bohužel z víceméně nulových čistých výnosů, které poskytují produkty mBank, v tuto chvíli neumíme zaplatit.
mFórum
MirekM: Pane řediteli, nebylo by na čase odstranit vaši "hvězdičku" u výběrů z bankomatu a podmínky výběrů z bankomatu vrátit na 3 výběry měsíčně zdarma bez omezení?
Roman Truhlář: V Česku ani na Slovensku neprovozuje mBank žádné vlastní bankomaty. A tak všichni naši zákazníci při výběrech používají bankomaty našich konkurentů. A ti si říkají za výběry okolo 30 korun za každý, aby nám to tady osladili. mBank tedy nezbývá než tuto službu platit. Náklady si umíte představit. Na druhou stranu místní kamenné banky sponzorují penězi vybranými od mBank výběry z bankomatů svým vlastním zákazníkům. Takže konečné řešení vidím v úplném odlákání klientů místním bankám:-) Ty nám pak budou muset bankomatové sítě prodat. Prosím, promluvte o tom se svými kamarády, kteří mají stále své účty v kamenných bankách.
bojler: Vidíte prostor pro rozšiřování pobočkové sítě formou franšízy?
Roman Truhlář: Přihlaste se na našem oddělení distribuce. Třeba se dohodneme, za kolik některou z poboček koupíte:-)
bond: Kredetní karta GE money vrací 1% a CITY Life vrací 2%. mBank by se mohla zviditelnit - cca 1,5 %, ne ?
Roman Truhlář: Podstata mBank je v nízkonákladových produktech. Snažíme se, aby naše karty nic nestály. Proti tomu jsme pro aktivní zákazníky, kteří vědí, že mBank hradí své náklady díky jejich transakcím v obchodech. Je to fér obchod.
Zedna: Jak pan ředitel vnímá tlak konkurence, který zejména v poslední době nabírá na síle? A jaké zbraně chystá mBank do protiútoku, jestli nějaký bude?
Roman Truhlář: Banky, které přicházejí na trh s nabídkou podobnou té naší, vnímáme jako spojence proti předraženým službám kamenných bank. Společně, jak jsem již někde řekl, vytváříme obsah moderních, samoobslužných a férových bankovních služeb, které podle mého názoru budou hlavním trendem bankovnictví v přístích letech.
bojler: Souhlasíte, že současné podmínky pro úrokové zvýhodnění na eMaxu Plus nemají nic společného se slovy jednoduchost, přehlednost a pohodlnost? Jak hodnotíte období od příchodu do mBank?
Na mForu se velmi často diskutuje o velmi špatných kurzech. Díky nim je v některých případech dokonce lepší vybrat v zahraničí z bankomatu s poplatkem než "bez poplatku" u mBank. Velmi nepopulární je 2% přirážka pro transkace v měnách jiných než je CZK a EUR. Jaký je podíl transakcí v cizích měnách? Plánuje mBank zlepšení? Bude poplatek 2% uveden v sazebníku jako standardní položka?
Roman Truhlář: Co se týká eMaxu Plus souhlasím bez výhrad. Už se na tu věc díváme.
Můj příchod do mbank hodnotím jako nejzajímavější profesionální výzvu. Je to trochu o probouzení spící princezny a sekání hlav drakovi.
Ke kurzům: máme to tady celé zpřevodované přes Polský Zlotý a bude chvíli trvat, než z toho uděláme "single speed", jak říkají cyklisté.
bourač: Co účast na projektu "Mopet" (platba mobilem) ? V případě seriozní cenové politiky zůčastněných to v mém případě znamená odchod z mBank.
Roman Truhlář: Tady v tom případě si dosu nejsme jisti úspěchem projektu. Ne proto, že by mobilní platby byly špatný nápad, ale vzhledem k možným konfliktním zájmům účastníků projektu.Tady v tom případě si dosu nejsme jisti úspěchem projektu. Ne proto, že by mobilní platby byly špatný nápad, ale vzhledem k možným konfliktním zájmům účastníků projektu.
Julek: Dobrý den, chtěl bych se zeptat v jakém časovém horizontu plánujete zavést cizoměnové účty. Uvítal bych účet v EUR. Děkuju za odpověd.
Roman Truhlář: Toto nemáme ani na rýsovacích prknech. problém je v tom, že si nemůžeme dovolit vyvíjet a nabízet produkty, které nemají potenciál prodávat se ve statisících kusů. Jsme nízkonákladová banka, která úspory z rozsahu promítá do cenových výhod pro každého zákazníka.Když budeme nabízet z našeho hlediska okrajové produkty, budeme brzo nuceni je zpoplatnit a v tu chvíli se zpronevěříme naší strategii. Nechceme následovat kamenné banky, kde na každou potřebu mají deset originálních řešení s cenou odpovídající originálu.