zpátky

Český crowdfunding přeje hlavně kultuře a sociálním projektům

Komunitní financování je velmi starý způsob shánění financí. Hodně lidí přispěje menším obnosem ke konečné, obvykle poměrně vysoké finanční částce – principem je tedy dobrovolná sbírka peněz. Mohli bychom říct, že v naší historii se pomocí crowdfundingu sbíraly peníze třeba na Národní divadlo. Na svou dobu velice finančně náročný projekt zaplatili lidé po malých částkách vybraných díky veřejným sbírkám. Díky internetu je komunitní financování mnohem jednodušší než v dobách Rakouska-Uherska. Získat dostatečné prostředky pro svůj projekt totiž můžete v klidu doma od stolu.

Stačí se přihlásit na jeden z mnoha specializovaných serverů, kterých po celém světě fungují desítky. Chcete-li oslovit hlavně Čechy a Slováky, můžete peníze pro realizaci svého nápadu sbírat třeba na zřejmě největších platformách Hithit a Startovač zaměřených právě na české a slovenské projekty. Celosvětově asi největším crowdfundingovým webem je Kickstarter. Funguje už od roku 2009 v New Yorku. Ještě o rok dřív byl v Kalifornii do provozu uveden další z dodnes funkčních webů, a sice stránka Indiegogo.

Jak funguje on-line crowdfunding v praxi? Jako autor nápadu si vyberete web, otevřete si kampaň a předem stanovíte částku, kterou pro realizaci svého cíle potřebujete. Můžete prosit o příspěvek opravdu na cokoli – od vydání knihy nebo natočení hudebního alba či filmu přes rekonstrukci galerie až po uspořádání kulturní akce. Potenciálním přispěvatelům slíbíte různé odměny odstupňované podle výše jejich finančního daru: drobný suvenýr, několik šálků kávy zdarma v nově otevřené kavárně nebo třeba možnost zúčastnit se nahrávání desky v profesionálním studiu. Na naplnění cílové částky máte omezený čas, obvykle zhruba měsíc. Pokud se vám povede nasbírat peníze ve stanovené lhůtě nebo částku dokonce překonat, provozovatel webu vše pošle na váš účet a vy můžete ihned rozjet svůj projekt.

Nevýhodou crowdfundingu však je, že když se vám nepovede projekt dobře „prodat“ a nestihnete cílovou částku vybrat celou, všechny získané peníze se zase pěkně vrátí do kapsy přispěvatelům. A co hůř, rizikem je, že váš nápad může někdo ukrást. Přece jenom ho prezentujete veřejně na internetu a musíte ho velmi detailně popsat… Nepředstavujte si tedy crowdfunding jako procházku růžovým sadem. Ne každému se povede uspět a někdo se i po úspěchu pěkně zapotí. Například na Kickstarteru nezvládne nasbírat dostatek peněz víc než 60 % snaživců.
Projekt Ryana Greepera byl naopak tak úspěšný, že na něj lidé poslali mnohem víc peněz, než kolik autor vůbec požadoval. Ryan sháněl peníze na přenosný chladicí box se spoustou vychytávek, jako je třeba mixér, zabudovaný reproduktor, prkýnko na krájení, otvírák, svítilna nebo talíře. Na realizaci nápadu dostal úctyhodných 7, 5 milionu dolarů. Nicméně přispěvatelé po něm následně požadovali další a další zlepšováky – „Vždyť jsme mu přece poslali tolik peněz!“ Ryan se poctivě snažil, ale ukázalo se, že přidání dalších funkcí už zkrátka není možné. Nejen že vyhodil značnou částku z okna, především musel přispěvatelům vysvětlit, že jediné, co pro ně může udělat, je vylepšit použité materiály – zřejmě nic příjemného.

Celá řada dnes stabilních projektů by ale bez komunitního financování nejspíš nevznikla. Například české herní studio Warhorse sklidilo nevídaný úspěch na mezinárodním Kickstarteru, kde se jim povedlo získat víc než milion liber na rozjetí hry Kingdom Come: Deliverance. K finančně nejúspěšnějším českým kampaním se řadí třeba stavba nového divadelního prostoru Jatka78 v pražských Holešovicích. Autorům projektu se letos na jaře podařilo vybrat na rozjetí nového kulturního centra 2,5 milionu Kč.

Na Slovensku od letošního roku funguje i jeden čistě slovenský crowdfundingový portál nazvaný Marmeláda. Za několik měsíců fungování se na něm podařilo nasbírat už víc než 5000 euro na stavbu Hokejového městečka v košickém amfiteátru. Slovenští fanoušci se pak z něho mohli dívat na letošní MS v hokeji.

Zatímco na zahraničních crowdfundingových webech jsou oblíbené právě různé technologické vynálezy, počítačové hry a mobilní aplikace, na českých a slovenských serverech zatím v úspěšnosti dominují právě spíš kulturní a sociální projekty.

Kategorie:

Volný čas