Výrobky následujících firem si většina z nás nekoupí, ale i tak je všichni známe. Dokázaly se stát jakýmsi kultem, o kterém nás baví si povídat. Máme tu pár zajímavostí a jsme si na 99 % jistí, že pro vás budou novinkou. Víte třeba, kdo a kdy sestrojil první pánské náramkové hodinky? Nebo proč kdysi Rolls-Royce skoro zkrachoval?
Rolls-Royce unikl o vlásek krachu
Britskou značku Rolls-Royce dnes vnímáme jako symbol úspěchu ve výrobě luxusních automobilů. Víte ale, že pod kapotou skrývá i jeden obrovský finanční neúspěch? Kromě výroby aut se dlouho zabývala také konstrukcí leteckých motorů. Její letecká divize vyráběla v době druhé světové války legendární motor Merlin a stala se tak jedním z průkopníků v konstrukci proudových motorů. Rolls-Royce se plný optimismu pustil i do vývoje motoru pro dopravní letadlo Lockheed. Začátkem 70. let se však kvůli tomu dostal do velkých finančních potíží a musel být zestátněn, aby totálně nezkrachoval. Letecká a automobilová divize se o několik let později rozdělily. Majitelem Rolls-Royce Motor Cars je dnes německá automobilka BMW. Výrobě leteckých, ale i lodních motorů se dál věnuje akciová společnost Rolls-Royce Holding plc.
Z dílny firmy Cartier pochází historicky první pánské náramkové hodinky
Společnost vyrábějící luxusní šperky a hodinky založil v roce 1847 francouzský klenotník Louis-François Cartier. Roku 1904 si pilot Alberto Santos-Dumont u Cartierů stěžoval, že kapesní hodinky s velkým ciferníkem jsou během letu velmi nepraktické. Na základě jeho připomínky pak firma Cartier navrhla první pánské náramkové hodinky a pojmenovala je právě Santos. Model s plochým čtvercovým ciferníkem si v nabídce ponechala dodnes.
Luxusní mobil Vertu je vlastně tak trochu Nokia
Správnější by tedy bylo napsat „byl“ tak trochu Nokia. Společnost zaměřenou na ručně vyráběné mobily z těch nejdražších materiálů totiž v roce 1998 založil právě zmíněný finský výrobce telefonů pro normální smrtelníky. V roce 2012 se Nokia ocitla v krizi a luxusní značky Vertu se zbavila ve prospěch firmy EQT. Počet zákazníků, kteří chtějí mobil ozdobený diamanty a jsou ochotní do něj investovat statisíce korun, je v porovnání s běžnými výrobci samozřejmě poměrně malý. Mobil drahý jako auto nosí v kapse dohromady méně než 400 tisíc lidí.
Moët & Chandon – šampaňské, které milují američtí rappeři
Zřejmě nejznámější a nejprestižnější výrobce šampaňského na světě plní láhve pěnivými moky a vínem od roku 1743. Dnes je francouzské šumivé víno Moët & Chandon dokonce nedílnou součástí popkultury – zmínka o něm se mimo jiné objevila v textech rapperů Snoop Dogg, The Notorious B.I.G., Nase nebo kapely Queen. Ambasadorem značky je už několik let tenista Roger Federer.