zpátky

Co jsou blokace plateb a jak fungují reklamace transakcí?

Obrázek - platba kartou online

 

Téměř každá platba kartou se na vašem účtu nejprve projeví jako blokace platby. Znamená to, že transakce teprve čeká na zaúčtování. Platba kartou je totiž poměrně složitý proces. Zjistěte, jak fungují blokace plateb, jak je zrušit a také jak probíhá u mBank reklamace platby.

 

 

Blokace platby není nic děsivého

S penězi na vaší platební kartě to chodí trochu jinak než s hotovostí. Když provedete platbu kartou na online terminálu, chvíli jí trvá „oběhnout kolečko“ nezbytné pro její zaúčtování. Nejprve se z vašeho disponibilního zůstatku na účtu odečte částka potřebná k provedení nákupu. Projeví se jako blokace platby kartou, přesune se mezi blokované a nezaúčtované platby.

Zablokovaná platba tam nějaký čas počká, než proběhne spojení mezi vaší bankou, kartovou asociací, bankou obchodníka a nakonec bankovním účtem obchodníka. Cílem této komunikace je ověření, zda je na vašem účtu dostatek peněz a zda je karta platná. Pokud vše proběhne, jak má, blokovaná částka se zaúčtuje, tedy definitivně odečte z vašeho konta. V praxi může finální zaúčtování transakce trvat i několik dní a je to zcela běžný proces.

 

 

Co když blokace platby kartou trvá dlouho?

Někdy se na vašem účtu po platbě kartou nestane nic třeba i několik dní a vy transakci vůbec nevidíte ani v rámci nezaúčtovaných plateb. Nejčastější příčinou bývá platba přes offline terminál. V offline režimu terminály obvykle pracují, když se jedná o nižší částky, které nevyžadují autorizaci, či jsou v oblasti s velmi špatným a nespolehlivým signálem pro online spojení. Potřebné informace si přečtou z čipu a čekají, dokud obchodník nezahájí zúčtovací proces.

To pak znamená ono kolečko komunikace mezi bankou obchodníka a vaší bankou, což zabere čas. Obvykle se platba objeví v historii již přímo zaúčtovaná za pár hodin, ale i za pár dní. Když se tedy platba z vašeho účtu neodečte hned, nepanikařte a počkejte pár dní. Jak probíhá celý proces transakce, se vyplatí znát – a to i v případě reklamace platby.
 

 

O karetních transakcích jsme vám podrobněji psali už v článku Kudy tečou vaše peníze při placení kartou?

 

 

Zrušení platby v blokaci

Může se stát, že najdete v zablokovaných platbách nesrovnalosti. Příkladem může být automatické předplatné, o které nestojíte. Nejdříve kontaktujte obchodníka a zkuste se domluvit na stornu objednávky. Pokud vyhoví a částku nezaúčtuje, blokace zmizí a částka se přičte zpět k vašemu zůstatku.

 

 

Reklamace platby kartou u mBank

Obchodníkem zaúčtovanou částku už nelze zrušit. Pokud se však jedná o neoprávněně zaúčtovanou položku, požádejte o tzv. chargeback. Obraťte se na mBank a co nejdříve nám problematickou transakci nahlaste. Kontaktujte nás prostřednictvím mLinky na čísle (+420) 222 111 999 (po–pá: 8.00–20.00, víkendy a svátky: 8.00–18.00) nebo online přes internetové bankovnictví.

 

 

Při reklamaci platby je banka na vaší straně

I když je taková situace nepříjemná, měli byste vědět, že banka je váš spojenec, ne záškodník. Při reklamaci transakce platební kartou nejprve komunikujte s obchodníkem. Pokud jste mu zaplatili za zboží či službu, kterou jste nedostali podle smluvených podmínek či jste ji nedostali vůbec, měl by zaplacenou částku vrátit. Ve chvíli, kdy vám obchodník odmítne peníze z transakce vydat, obraťte se na svou banku, přiložte komunikaci s obchodníkem a požádejte o reklamaci.

Vaše banka poté pošle informaci do banky obchodníka, která svého klienta vyzve, aby předložil potřebné doklady o „podezřelé“ transakci. Pokud obchodník odmítne nebo nedokáže dodat náležitou dokumentaci, jeho banka mu strhne peníze z účtu, pošle je vaší bance a ta je vrátí vám.

Dle zákona můžete reklamovat jakoukoliv neoprávněnou transakci až 13 měsíců zpětně od data jejího provedení. Musíte však reklamaci nahlásit bance neprodleně poté, co se o této transakci dozvíte.