Lidé a firmy si občas patentují napohled šílené vynálezy. Jednak proto, aby byli první, kteří danou věc vytvořili, a pak proto, že při dostatku technologií můžou patent přivést dříve k životu. Někdy společnosti dostanou pouze jednoduchou ochrannou známku (tzv. trademark), v jiných případech celý patent. Od nejjednodušších až po ty nejkomplexnější nápady. Divili byste se, do jakých krajností jsou velké technologické značky ochotny zajít, jen aby chránily své myšlenky.
V České republice se cena patentu pohybuje zhruba okolo 10 000 korun, přičemž přihláška o deseti stranách vás vyjde nejméně na 5 200 Kč. To však ani zdaleka nejsou všechny poplatky, které jsou s patentem spojeny. Platí se také za každý rok ode dne podání patentové přihlášky.
Na Slovensku se cena patentu pohybuje od 1 950 eur. V rámci Evropské unie vás patent vyjde na 3 950 eur a mezinárodní patent by vás stál 4 950 eur. Levná záležitost to tedy rozhodně není.
V USA nejjednodušší forma patentu (například elektrické vypínače, věšák na kabáty) začíná na 5 000 dolarech, když hovoříme jen o právních poplatcích za podání. Skutečná částka však záleží na rozsahu toho, co všechno má patent pokrývat.
1. Out of office (funkce automatických odpovědí Mimo kancelář)
Pokud jste mimo kancelář, je základní a běžnou pracovní etiketou nastavit si automatizovaný systém odpovědí „Out of office“. Ten je tak běžný, že nikoho nikdy nenapadlo, že by potřeboval patent. Kromě společnosti IBM, jež o autorství požádala už v roce 2010. Po prvotním odmítnutí se nevzdala a v žádostech pokračovala. Pro zajímavost dodáváme, že po kritice veřejnosti patent vyhrál „ocenění“ organizace EFF’s (Electronic Frontier Foundation) s názvem Stupid Patent of the Month (Hloupý patent měsíce) a IBM se rozhodla ho věnovat uživatelům.
2. Reklamy cílené na základě počasí
Google, jehož příjmy z velké části pocházejí z reklam, v roce 2012 zažádal o patent na „reklamu poskytovanou na základě povětrnostních podmínek“ a následně ho získal. Technologie vystopuje, v jakém počasí se daná osoba vyskytuje, a na základě toho vyhodnotí, které reklamy se dotyčnému zobrazí. Kdybyste aktuálně byli například ve větrném a studeném prostředí, zobrazí se vám reklama na zimní bundy.
3. Emocionální analýza IBM pro autorizaci bankovních karet a zabezpečení
Jde o systém, který umí ověřit, že zachycený snímek osoby, která kartu předkládá, odpovídá fotografii oprávněného uživatele účtu. Při analýze snímku dokáže detekovat emoce člověka a kontrolovat přístup k účtu na základě toho, zda jeho emoce odpovídá pravidlům nastaveným pro účet. Tento systém může zjistit, jestli se člověk během nákupu bojí nebo je rozrušen, což by mohlo signalizovat pokus o neoprávněné použití karty.
4. Digitální peněženka společnosti Intel pro benzin nebo mýtné
Peněženku možná brzy nebudete muset brát s sebou, bude totiž přímo ve vašem vozidle. Firma Intel Corporation si dala patentovat tzv. elektronickou peněženku vozidla, která disponuje komunikačním rozhraním k přijetí žádosti o platbu. Informace o účtu odesílá prostřednictvím bezdotykového komunikačního spojení. Tato inovativní peněženka je schopná ukládat informace o debetních a kreditních kartách spolu s věrnostními nebo dárkovými kartami. Pomáhá majitelům aut lépe využívat různé finanční výhody a zároveň umožňuje zjednodušený způsob platby za palivo a další nákupy.
5. Donášková „vzducholoď“
Příchod dronů nás všechny rozhodně ohromil. Amazon jejich využití posouvá ještě o level výš. Společnosti byl udělen patent na obří létající sklad (prakticky vzducholoď), který by sloužil jako odpalovací rampa pro drony za účelem doručování zásilek během několika minut. Drony vám tak budou moct balíček doručit přímo před dveře či do rukou, například na fotbalový zápas.
Některé patenty se můžou zdát bizarní, ale teprve čas ukáže, jestli nápad byl k něčemu dobrý, nebo ne. Protože v mBank také fandíme inovacím, rozjeli jsme projekt mAccelerator pro startupy v oblasti FinTech, díky kterému můžeme finančně podpořit zajímavé nápady. Více se dozvíte na webu maccelerator.vc.